Terug naar overzicht

Ausnutria realiseert stabiele groei

Nieuws

Ausnutria Dairy Corporation Ltd. (Ausnutria) heeft haar jaarcijfers van 2021 gepubliceerd. Ausnutria laat een groei in omzet zien van 11,1 procent naar € 1.227,7 miljoen ten opzichte van 2020. De winst stijgt met 3,6 procent naar € 143,9 miljoen. Het bedrijfsresultaat komt uit op € 207,7 miljoen, een stijging van 2,6 procent.

China blijft de grootste markt voor Ausnutria en is goed voor ongeveer 85 procent van de totale omzet van de groep. De drie grootste kindervoedingsmerken van Ausnutria: Kabrita, Hyproca en Allnutria, zorgden voor bemoedigende groei. Het merk Kabrita blijft leidend in de categorie baby- en kindervoeding op basis van geitenmelk.

Uitdagingen
Ondanks de goede resultaten van Ausnutria’s grootste kindervoedingsmerken, was 2021 ook een jaar waarin de groei van de onderneming verder onder druk kwam te staan. Naast de gevolgen van de voortdurende COVID-19-pandemie en de disruptie van markten en concurrentieposities, werd de baby- en kindervoedingsindustrie het afgelopen jaar geconfronteerd met uitdagingen als gevolg van de verdere daling van het geboortecijfer in China. Bart van der Meer, CEO Ausnutria Dairy Corp. Ltd.: “Ik ben trots dat we als onderneming deze uitdagingen hebben weten te weerstaan en samen met onze zusterorganisatie in China hebben gezorgd voor een stabiele groei.”

Introductie nieuwe aandeelhouder Yili
Op 27 oktober 2021 werd zuivelonderneming Yili als grootste aandeelhouder aan boord gebracht. Yili behoort tot de top van de wereldwijde zuivelindustrie en is al vele jaren het nummer 1 zuivelbedrijf in China. Bart van der Meer, CEO Ausnutria Dairy Corp. Ltd.: “We zien in het afgelopen jaar een consolidatie van de markt. De concurrentie wordt heviger. Met de komst van Yili heeft Ausnutria een sterke partner in de sector om haar positie verder te versterken.”

Toekomstbestendige organisatie
In 2021 zijn verschillende investeringsprojecten in bestaande en nieuwe productiefaciliteiten afgerond. Er hebben verbouwingen plaatsgevonden om de Ausnutria fabrieken in Kampen, Ommen en Leeuwarden toekomstbestendig te maken. Eind vorig jaar is de nieuwe blikfabriek in Heerenveen, een gezamenlijk project van Ausnutria en Trivium Packaging, gestart met productie en medio vorig jaar is de bouw van de nieuwe ultrafiltratie-fabriek in Heerenveen afgerond. Bart van der Meer, CEO Ausnutria Dairy Corp. Ltd.: “Anticiperend op de groeiende vraag naar geitenmelkkindervoeding zal deze fabriek straks samen met onze toekomstige droogtoren in Heerenveen voldoende hoogwaardige en duurzame productie voor het merk Kabrita garanderen. Deze twee fabrieken vormen samen straks een geïntegreerd proces.” Voor de bouw van de nieuwe droogtoren gaat Ausnutria uit van een volledig gasloos productieproces en de fabriek draait straks helemaal CO2- en stikstofvrij. De fabriek is naar verwachting in 2023 operationeel.

Bart van der Meer, CEO Ausnutria Dairy Corp. Ltd.: “Om gezond te kunnen blijven groeien richt ons beleid zich op operationele efficiëntie, product-diversificatie en duurzaamheid. Daarvoor blijven wij investeren in mensen en middelen.”

Vergelijkbare artikelen

Nieuws overzicht

Kwalitatief, recyclebaar en eigentijds, helemaal Oliehoorn: dit is de nieuwe verpakking!

100% recyclebare flessen, met draaidop en versseal: dit is Oliehoorn. De nieuwe flessen zijn weer helemaal van deze tijd. Qua […]

Lees verder

Ausnutria lanceert Goatfully in samenwerking met Ireen Wüst

Zuivelonderneming Ausnutria heeft een nieuw merk aan haar assortiment toegevoegd: Goatfully. Goatfully wordt een assortiment melkpoeders en andere producten gebaseerd […]

Lees verder

Beroemd in Amsterdam en nu overal verkrijgbaar: Zeedijk Mayonaise

Zeedijk mayonaise is een nieuwe saus van Oliehoorn. Deze zoet-pittige kerriemayonaise komt uit Amsterdam. De Zeedijk is een beroemde en […]

Lees verder